Waardig verhuizen doen we samen
Wat is nodig voor een waardige en zo prettig mogelijke overgang van thuis naar een zorgcentrum? Hoe zorg je ervoor dat de wens en het belang van de cliënt centraal staan en het welzijn voorop staat? Het project ‘Waardig verhuizen doen we samen’ laat zien dat waardig verhuizen kán, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Die voorwaarden zijn opgehaald aan de hand van interviews met mantelzorgers en zorgcoördinatoren. Gekeken is hoe het ‘inhuizingsproces’ verloopt en of en hoe het beter kan.
Wat is nodig?
Projectleider Alexandra Kozarowitzky, consulent zorgbemiddeling bij Sevagram: “Essentieel is goede samenwerking met de cliënt en de mensen om de cliënt heen en de casemanagers dementie. Dat maakt het mogelijk om in een vroeg(er) stadium te signaleren dat de zorgvraag verandert. Zo kan tijdig op die verandering worden ingespeeld waardoor spoed- of crisisopnames te voorkomen zijn en de cliënt gepland naar een passende woonomgeving van voorkeur kan verhuizen. Op de dag van aankomst heet de zorginstelling de cliënt warm welkom in de breedste zin van het woord. Zelfs als een verhuizing urgent is, staat het cliëntbelang voorop. Zorg en behandeling zijn belangrijk, tegelijkertijd ligt de focus op welzijn. De client kan waardig afscheid nemen van zijn of haar oude woonomgeving en waardig verhuizen naar zijn/haar nieuwe woonplek.
Resultaten
Alexandra: “Ik ben er trots op dat het project heeft geleid tot een betere samenwerking tussen casemanagers dementie en zorgbemiddeling. Cliënten worden in een vroeg stadium besproken en casemanagers bespreken de mogelijkheden van een zorgcentrum tijdig met cliënt en netwerk zodat zij zich al kunnen oriënteren. Ook bleek dat er vaak niet wordt nagedacht over de vraag: ‘wat willen we als het thuis niet meer gaat’. Alvast een kijkje nemen in een zorgcentrum kan hierbij helpen. Als dan een crisissituatie ontstaat, zijn de wensen duidelijk en is de cliënt al bekend bij de zorgbemiddeling. Op deze manier kan beter gezorgd worden voor een warme overdracht.”
Bewustwording
Gedurende het project zijn regelmatig bijeenkomst georganiseerd waar zorgverleners en mantelzorgers met elkaar in gesprek gingen om bewustwording rond het belang van een warme overdracht en nazorg te vergroten. “Uit gesprekken met mantelzorgers bleek dat er een discrepantie zit in wat professionele zorgverleners verstaan en het informele netwerk verstaat onder een warme overdracht. De rol van de casemanager dementie wordt als zeer positief ervaren en het van tevoren kunnen inrichten van de kamer vinden mantelzorgers erg prettig. Elke verhuizing gaat te snel. Mantelzorgers ervaren weinig grip op de wachttijd en missen begrip en aandacht in het hele verhuisproces en in de nazorg. Een mooi behaald resultaat is, dat vanuit de vakgroep maatschappelijk werk bij Sevagram de mantelzorgers binnen drie werkdagen na de verhuizing telefonisch benaderen om te vragen hoe het met hen gaat, hoe zij de verhuizing hebben ervaren, waar behoeftes liggen etc. Dus de insteek van het gesprek gaat over het welzijn van de mantelzorger en de nazorg. Maatschappelijk werk maakt dan direct een bruggetje om een afspraak te maken voor een uitgebreider intakegesprek. Belangrijk leerpunt is dat de nadruk op mantelzorgers, samenwerking en welzijn essentieel zijn gebleken voor het succes.
Uitvoerder deelproject
Sevagram
Alexandra Kozarowitzky
Projectleider