Persoonlijke AI-assistent
Méér dan een digitale vraagbaak
De persoonlijke AI-assistent biedt 24/7 digitale ondersteuning, afgestemd op de praktijk van de ouderenzorg. In 2025 wordt de tool verder ontwikkeld door acht VVT-organisaties in Zuid-Limburg.
“Dankzij de persoonlijke AI-assistent ben je minder snel geneigd om direct de begeleider, verzorgende of verpleegkundige te bellen als je twijfelt over wat je ziet. De AI-assistent helpt om je observatie te duiden. Dat scheelt een telefoontje – vaak met wachttijd – en spaart kostbare tijd van de dokter”, aldus een zorgprofessional.
De persoonlijke AI-assistent biedt 24/7 digitale ondersteuning, afgestemd op de praktijk van de ouderenzorg. In 2025 wordt de tool verder ontwikkeld door acht VVT-organisaties in Zuid-Limburg.
“Dankzij de persoonlijke AI-assistent ben je minder snel geneigd om direct de begeleider, verzorgende of verpleegkundige te bellen als je twijfelt over wat je ziet. De AI-assistent helpt om je observatie te duiden. Dat scheelt een telefoontje – vaak met wachttijd – en spaart kostbare tijd van de dokter”, aldus een zorgprofessional.
Gezamenlijk onderzoek als basis
Aan de basis van het project liggen de inzichten uit het project Leerversterkers Informele Zorg (LIZ), uitgevoerd in 2023. Tijdens dit traject onderzochten zorgorganisaties samen met mantelzorgers en cliënten hoe informele zorg beter te ondersteunen is. Eén van de belangrijkste conclusies is de grote behoefte aan heldere, gedeelde informatie en praktische ondersteuning. Deze bevinding is een jaar later de aanleiding voor de verdere ontwikkeling en pilot van de AI-assistent van Paitello, die in 2024 succesvol is getest bij twee ouderenorganisaties. Collega’s over de tool: “Betrouwbare en relevante informatie is 24/7 beschikbaar. Dat geeft vertrouwen en draagt bij aan de kwaliteit van zorg.”
Samenwerking ondersteund door technologie
Het project is gericht op het ontsluiten van accurate informatie over ziektebeelden en het bevorderen van gesprekken tussen informele en formele zorg over de gezamenlijk in te zetten zorg. Dat moet in 2025 resulteren in betere hybride samenwerking in de praktijk waarbij informele en formele zorg elkaar aanvullen, met de AI-assistent als hulpmiddel om informatie te delen, verwachtingen te verhelderen en onderlinge communicatie te versterken. Met als gevolg: meer regie en zelfstandigheid voor cliënten, minder belasting voor mantelzorgers, meer grip en minder werkdruk voor zorgprofessionals.
De AI-assistent als versneller van hybride zorg
Om deze ambities te realiseren, zetten we in op technologie die de praktijk versterkt – niet vervangt. De persoonlijke AI-assistent is daarbij een krachtig hulpmiddel. Het stelt cliënten in staat om zelfstandig informatie op te zoeken, helpt mantelzorgers bij hun zorgtaken, en ondersteunt zorgprofessionals in hun dagelijks werk. De AI-assistent werkt in een veilige, gesloten omgeving met betrouwbare kennis uit beleid en praktijk. Hij is afgestemd op de zorg in de regio en voldoet aan de hoogste veiligheids- en kwaliteitsnormen. Dankzij deze aanpak is relevante kennis en informatie altijd beschikbaar, afgestemd op de gebruiker én de context. De AI-assistent versnelt samenwerking, ondersteunt besluitvorming en geeft vertrouwen – precies daar waar het nodig is.
Deelnemende organisaties
Bergweide, CAZZ, Cicero Zorggroep, Delphinium, Nobama Care, Thuiszorg Groot Limburg, Zorg Groep Beek, Zuyderland en Vitalis
Bekijk de video 'De Onmisbaren'Vivian Heijnen
Projectleider